رویکردهای جدید آموزشی و بهرهگیری از فناوریهای نوین در تولید مواد و رسانههای یادگیری، زمینهسازی برای مشارکت فعال استانها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنیسازی مواد، منابع، بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانشآموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری ازجمله سیاستهای دیگری هستند که باید آنها را در راستای توانمندسازی مدرسه جهت ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب موردتوجه قرار داد.
- ۱- توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی، یادگیری و تولید محتوای الکترونیکی
- ۲- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندیهای معلمان، دانشآموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانههای الکترونیکی یادگیری
- ۳- تولید مواد و رسانههای یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانشآموزان و استفاده از آنها در فرآیند تدریس
- ۴- توامندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهرهبرداری از مواد و رسانههای یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری
- ۵- ایجاد زمینه مناسب جهت تولید محتوای الکترونیکی خاص، دانشآموزان با نیازهای ویژه
این جشنواره در مرحله اول بهصورت استانی و مرحله دوم بهصورت کشوری از میان محصولات برگزیدهشده مرحله اول برگزار خواهد شد.
-
۱- دانشآموزان: (کلیه مدارس اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی و...)
- دانشآموزان پایه ششم دورهی ابتدایی
- دانشآموزان دورهی متوسطه اول و دوم
- هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش
-
۲- معلمان (مربیان)
- آموزگاران و دبیران دورهی ابتدایی و متوسطهی اول و دوم
- کلیه شاغلین مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان و...
- هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش
- مدرسان دانشگاه فرهنگیان
- کلیه کارکنان آموزشی و اداری شاغل در ادارات مدارس عادی و استثنایی
-
۳- دانشجویان
- دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
- تبصره ۱: دانشآموزان و معلمان و دانشجویان میتوانند محصول یا محصولات خود را بهصورت کار اشتراکی (دانشآموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه نمایند (حداکثر اعضای گروه چهار نفر).
- تبصره ۲: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأییدیه از مدرسه محل خدمت (مبنی بر تدریس درس موردنظر) میتوانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شرکت دهند.
محورها | محیط کد نویسی | |
سیستمعامل ویندوز | سیستمعامل اندروید | |
۱- تولید درسافزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتابهای درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم | ||
۲- تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتابهای درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم * تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخشهای کوچکی از یک محتوا مانند یک آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... میباشد که بهصورت محتوای الکترونیکی تعاملی تولید گردیده است |
||
۳- تولید نرمافزارهای پرورشی و قرآنی در حوزهی آموزشوپرورش ** | ||
۴- تولید نرمافزارها در حوزه تربیتبدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی *** | ||
۵- تولید نرمافزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتابهای درسی | ||
۶- موضوعات خاص مدارس استثنایی از طریق سامانه رشد و سامانه سازمان آموزشوپرورش استثنایی اطلاعرسانی خواهد شد |
دریافت فایل موضوعات جهت شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه
تبصره ۱: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتابهای درسی:
* آموزش شهروندی، محیطزیست و علوم زمین، مهارتهای زندگی و حقوق بشر جهانی و اسلامی، سیاستهای جمعیتی، زیستفناوری، ریز فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادبیات و رسمالخط فارسی و تفکر و خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی- معرفی حرف هنر و جغرافیا به تناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی استانها و مناطق روستایی و عشایری -ویژگیها، نیازها و وظایف خانواده؛
** مضامین توحید، معاد و ولایت و انتظار و...عدل مهدوی / تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیکوکاری، تعاون، مشارکتپذیری و مشارکتجویی تقویت باور و روحیه مسئولیتپذیری-تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزشهای انقلاب اسلامی- آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، هویت ایرانی اسلامی؛
*** محیطزیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانشآموزان، ناهنجاریهای اجتماعی، روحیه مسئولیتپذیری - اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران)
از شرکتکنندگان محترم انتظار میرود مواد و رسانههای تولیدشده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتابهای درسی یک پایه / دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و تشخیص داده میشود که وجود مواد و رسانهها میتواند به غنیسازی محتوای کتاب درسی و تسهیل امر یادگیری کمک نماید، سازمان داده و نسبت به تولید آن اقدام نمایند.
تبصره ۲: شرکتکنندگان شاغل در واحدهای سازمانی استثنایی (مدارس یا اداره) میتوانند آثار خود را بهصورت آزاد و بدون در نظر گرفتن گروه استثنایی شغلی خود، در قالب موضوعات مندرج در شیوهنامه ارائه دهند.
- ۱- مراجعه به بخش ثبتنام در جشنوارهی تولید محتوای الکترونیکی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ROSHD.IR
- ۲- مطالعهی راهنما و تکمیل فرم شرکت در جشنواره (ثبتنام)؛
- ۳- دریافت کد رهگیری؛
- ۴- تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تکمیلی به نمایندهی منطقه محل تحصیل یا اشتغال.
تبصره: هر شرکتکننده بهصورت انفرادی یا گروهی حداکثر با دو (۲۲) محصول میتواند در جشنواره شرکت نمایند.
- ۱- آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکتهای خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلشهای خارجی نباید بیشتر از ۳۰ درصد کل محصول تولیدی باشد).
- ۲- موضوع ارائهشده از طریق آثار باید در جهت پیادهسازی اهداف بیانشده در برنامه درسی و پوششدهنده تمام یا بخشی از کتابهای درسی باشد.
تبصره: چنانچه محتوای ارائهشده بهصورت نرمافزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتکار در کاربران و همسو با تحولات کتابهای درسی و سند برنامه درسی ملی باشد. - ۳- امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
- ۴- با توجه به قابلیتهای ممتاز رایانه در به کارگیری از امکانات متنوع در تولید محتوای الکترونیکی کلیه آثار ارسالی باید از امکانات چندرسانهای فیلم و انیمیشن در حد قابلقبول و صوت و گرافیک مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهرهمند باشد.
- ۵- در طراحی نرمافزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوههای تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابلقبول استفاده گردد.
- ۶- برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرمافزاری و یا سختافزاری و یا کلمه عبور باشند.
- ۷- حتیالامکان نرمافزارها بهصورت خودکار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرمافزار خاصی قابل اجرا باشند.
- ۸- نرمافزارهای تحت ویندوز با امکانات موجود در رایانههای مدارس (به لحاظ سختافزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرمافزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستمعامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند.
تبصره ۱:برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
تبصره ۲:فقط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی میتوانند آثار خود را بهصورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارائه نمایند.
- ۱- نصب و اجرای خودکار نرمافزارها در سیستمعاملهای مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سختافزاری و نرمافزاری و همچنین حذف یا غیرفعال نمودن سایر برنامه ازجمله ضد بدافزارها
- ۲- داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرمافزارها
- ۳- امکان اجرا و استفاده از نرمافزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه
- ۴- استفاده از گرافیک متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با کیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا
- ۵- نداشتن مشکل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمتهای مختلف نرمافزار
- ۶- سعی در استفاده حداکثری از امکانات رایانهای جهت استفاده از رسانههای مختلف
- ۷- توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر و متون و...
- ۸- داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخابشده
- ۹- صحت و ارزش علمی محتوای (متن، تصویر و صدا)
- ۱۰- سعی در نداشتن غلطهای تایپی و غلطهای علمی
- ۱- صدور تقدیرنامه کتبی برای آثاری که موفق به رهیابی به مرحله کشوری شوند (توسط ادارات کل استانها)
- ۲- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبههای اول تا سوم) در مراسم اختتامیه به تندیس جشنواره به همراه حمایت نقدی
- ۱- مدیرکل استان (رئیس کمیته)
- ۲- معاون پژوهش و برنامهریزی نیروی انسانی (دبیر کمیته)
- ۳- رئیس گروه تحلیل محتوا آموزشی و پرورشی
- ۴- نماینده سازمان آموزشوپرورش استثنایی
- ۵- نماینده پردیسهای دانشگاه فرهنگیان در استان
- ۶- سایر اعضاء به انتخاب مدیران کل محترم استانها
- ۱- ارسال شیوهنامه برای مناطق و آموزشگاههای (عادی، استثنایی و تیزهوشان) استان و پردیس دانشگاه فرهنگیان
- ۲- اطلاعرسانی و جلب مشارکت دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید
- ۳- دریافت، دستهبندی، ارزیابی محصولات مرحله استانی
- ۴- هماهنگی با کمیته برنامهریزی حوزه ستادی
- ۵- تهیه گزارش نهایی و ارسال محصولات منتخب بر اساس سهمیه اعلامی به حوزه ستادی
تبصره ۱:هزینه ارزیابی آثار دریافتی توسط استانها بر اساس تعداد آثار ثبتنامشده در شبکه ملی مدارس رشد و آثار دریافت شده در دبیرخانههای استانی توسط سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استانها ابلاغ خواهد شد.
تبصره ۲:داوری آثار گروه دانشآموزان با نیازهای ویژه در سطح استان توسط کارگروه داوری و ارزیابی اداره آموزشوپرورش استثنایی استان صورت خواهد گرفت.
شرح فعالیت | بازه زمانی | مسئول پیگیری در استان | مسئول پیگیری |
تشکیل کمیته استانی و ارسال دستورالعمل، جلسات هماهنگی با مناطق و معرفی نماینده به دبیرخانه کشوری جشنواره | ۱۳۹۶/۱/۲۶ لغایت ۱۳۹۶/۲/۱۵ | معاونت محترم پژوهش برنامهریزی نیروی انسانی | دبیرخانه جشنواره |
آغاز ثبتنام در وبگاه جشنواره Roshd.ir و دریافت آثار در استانها | ۱۳۹۶/۲/۱۶ لغایت ۱۳۹۶/۶/۱۵ | نماینده استان | دبیرخانه جشنواره |
جمعآوری و ارزیابی آثار در مرحله استانی | ۱۳۹۶/۶/۱۶ لغایت ۱۳۹۶/۷/۳۰ | نماینده استان معاونت محترم پژوهش برنامهریزی نیروی انسانی | دبیرخانه جشنواره |
اعلام سهمیه مرحله دوم به استانها بر اساس تعداد شرکتکننده استانها در مرحله اول | ۱۳۹۶/۸/۱ لغایت ۱۳۹۶/۸/۵ | دبیرخانه جشنواره | نماینده استانها |
ارسال نتایج و آثار منتخب بر اساس سهمیه اعلامی از سوی دبیرخانه | ۱۳۹۶/۸/۶ لغایت ۱۳۹۶/۸/۱۰ | نماینده استان معاونت محترم پژوهش برنامهریزی نیروی انسانی | دبیرخانه جشنواره |
ارزیابی مرحله کشوری آثار منتخب استانی | ۱۳۹۶/۸/۱۱ لغایت ۱۳۹۶/۹/۳۰ | دبیرخانه جشنواره | |
مراسم اختتامیه مرحله کشوری | نیمه دوم سال ۹۶ | دبیرخانه جشنواره |
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر