تولید محتوای الکترونیک

آموزش ساخت نرم افزارهای چندرسانه ای به کمک تکنولوژی های نوین آموزشی

تولید محتوای الکترونیک

آموزش ساخت نرم افزارهای چندرسانه ای به کمک تکنولوژی های نوین آموزشی


آخرین مطالب سایت معلم دیجیتال

کدام نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی؟

کدام نرم افزار تولید محتوای الکترونیکی؟

#قسمت_اول

📡 ارائه شده توسط امیرمحمدشیرخدا

http://captivate.blog.ir/

🖥 نکته ی اولی که در انتخاب نرم افزار تولید محتوای الکترونیک باید در نظر گرفت،توانایی اجرای نوع سناریو و انتظارات شما از نرم افزار مورد نیاز می باشد. که این انتظارات ممکن است با شیوه ی امتیاز بندی و داوری نرم افزار تطابق داده شود. 


🔛برای مثال در جشنواره ی تولیدمحتوای الکترونیک رشد در سال های قبل داشتن بانک سوالات یک امتیاز خاص در داوری را به خود اختصاص داده بود، پس طبیعتا نرم افزارهایی که امکان ساخت آزمون را  ندارند یا پروسه ی طولانی همراه با برنامه نویسی را در خود دارند، حذف می شوند.

🖥 نکته ی دوم در انتخاب نرم افزار، سادگی و زمان بر نبودن پروسه ی طراحی و ایجاد نرم افزار می باشد. (البته در کارهای گروهی یا شرکت ها که وظایف بین افراد گروه تقسیم می شود، ممکن است این موضوع مطرح نباشد.)


💽 در ادامه به بررسی نرم افزارهای تولید محتوا بر اساس:

 1- سطح دشواری در تولید محتوا 

 2- ویژگی های نرم افزار

 3- حجم نصبی نرم افزار(سنگین، متوسط، سبک)

 4- امکان تلفیق با نرم افزارهای جانبی مانند فلش و ...

https://t.me/learn_CP


#قسمت_دوم 

#نرم_افزار_مالتی_مدیا_بیلدر

🖥 نرم افزار Multimedia Builder یا به اختصار mmb

سطح دشواری             🔴🔴🔴🔴⚪️

حجم نصبی نرم افزار      🔴 ⚪️⚪️⚪️⚪️

امکان تلفیق با نرم افزارهای جانبی    ✅


🖥 ویژگی های نرم افزار:

این نرم افزار با استفاده از امکانات متعدد و ابزارهای فراوانی که در اختیار کاربران قرار می دهد توانایی فراوانی را در ساخت فایل های AutoRun می دهد. این نرم افزار که از تولیدات شرکت MediaChance می باشد پس از نسخه ی v4.9.8.13 در سال 2007 دیگر نسخه ی جدیدی منتشر نکرده است و دیگر بروز رسانی نمی شود.

🔮 فعالیت های معمول مانند ایجاد دکمه های گرافیکی و صداگذاری و ارائه ی محتوا(عکس، فیلم، متن و ...) در این نرم افزار، به سادگی و با چند کلیک انجام می شود. برای ایجاد فعالیت های پیچیده تر مانند آزمون الکترونیک، تولید بازی های سرگرم کننده و ... در نرم افزار نیاز به اسکریپت نویسی و طراحی الگوریتم ذهنی چگونگی انجام کار داریم.(البته در حال حاضر با کمی جستجو در اینترنت میتوانیم اسکریپت های آماده ای برای نرم افزار پیدا کنیم.)

// قابلیت اسکریپت نویسی در نرم افزار باعث شده است محدودیت ها در این نرم افزار به حداقل برسد.


#قسمت_سوم

#نرم_افزار_فلش

🖥 نرم افزار Adobe Flash Professional 

سطح دشواری             🔴🔴🔴🔴🔴

حجم نصبی نرم افزار      🔴🔴🔴🔴⚪️

امکان تلفیق با نرم افزارهای جانبی    ✅

@learn_CP

🖥 ویژگی های نرم افزار:

نرم افزار Flash Professional یکی از بهترین و محبوب ترین نرم افزارها برای ساخت انیمیشن های کارتونی دو بعدی، بازی های آنلاین، بنرهای تبلیغاتی اینترنتی  و تولید محتوای الکترونیکی است.

حجم فایل های فلش نسبت به سایر فرمت های تصویری بسیار کمتر است.

 امکان کد نویسی  به زبان Action Script برای کنترل اشیا و تصاویر در انیمیشن، از دیگر قابلیت های منحصر به فرد فلش میباشد که البته این خود عاملی گشته تا فقط کاربران حرفه ای سمت استفاده از این نرم افزار جهت تولید محتوای الکترونیک(اتوران) بروند.

📡برای بهتر نشان دادن موقعیت این نرم افزار به عنوان ابزار پیشرو در حوزه‌ی انیمیشن سازی، از ابتدای سال 2016 نام Flash Professional به نام Adobe Animate تغییر کرده است.

🔮 فعالیت های معمول مانند ایجاد انیمیشن با کمی آشنایی با نرم افزارهای ساخت انیمیشن در این نرم افزار، به سادگی  انجام می شود اما برای ایجاد فعالیت های پیچیده تر مانند آزمون الکترونیک، تولید بازی های سرگرم کننده و ... در نرم افزار نیاز به اسکریپت نویسی و طراحی الگوریتم ذهنی چگونگی انجام کار داریم.


ارائه شده در کانال https://t.me/learn_CP


#قسمت_چهارم

#نرم_افزار_استوری_لاین

🖥 نرم افزار Articulate Storyline 

سطح دشواری             🔴🔴⚪️⚪️⚪️

حجم نصبی نرم افزار    🔴🔴⚪️⚪️⚪️

امکان تلفیق با نرم افزارهای جانبی    ✅

@learn_CP

🖥 ویژگی های نرم افزار:

شباهت بسیار زیاد محیط کاری این نرم افزار به پاورپوینت علتی شده است تا به یک نرم افزار محبوب با یادگیری آسان تبدیل گردد.

🔮 این نرم افزار برنامه ای مفید و ساده برای مبتدیان می باشد و در عین حال ویژگی های قدرتمندی را برای متخصصین این زمینه فراهم می کند. برای ساخت اسلایدشو از دوره های آموزش الکترونیکی تعاملی توسط این نرم افزار، می توانید از قالب های آماده موجود در برنامه استفاده کنید و در صورت لزوم به سفارشی سازی و تغییر تنظیمات و ویژگی های قالب انتخابی بپردازید. علاوه بر این شما می توانید برای جذاب تر نمودن آموزش، از کاراکترهای کارتونی طراحی شده و موجود در نرم افزار استفاده کنید. یکی از امکانات مفیدی که Articulate Storyline در اختیار شما قرار می دهد، توانایی طراحی نمونه سوال و ایجاد کوییز در اسلاید شو ها می باشد . 

این نرم افزار را به عنوان یکی از رقبای نرم افزار ادوب کپتیویت نیز در سطح کاربری ساده و متوسط نیز  می توان در نظر گرفت و اما مشکلی که نرم افزار استوری لاین در ورژن های قبلی داشته و کماکان هم شاید همراهش باشه سنگین بودن اجرای اسلاید ها بعد از چند اسلاید اضافه کردن است.


#قسمت_پنجم

#نرم_افزار_کپتیویت

📡 ارائه شده توسط امیرمحمدشیرخدا

@learn_CP

🖥 نرم افزار Adobe Captivate  

سطح دشواری             🔴🔴⚪️⚪️⚪️

حجم نصبی نرم افزار    🔴🔴🔴🔴⚪️

امکان تلفیق با نرم افزارهای جانبی    ✅

@learn_CP

🖥 ویژگی های نرم افزار:

این نرم‌افزار در ابتدا صرفا برای تصویربرداری از صفحه‌نمایش و با نام Flashcam ارائه می‌شد و پس از گسترش فعالیت و تبدیل به نرم‌افزار یادگیری الکترونیکی تا نسخه‌ی پنجم، با نام RoboDemo عرضه شد؛ پس از خرید آن توسط شرکت ماکرومدیا، یک نسخه از آن با نام Macromedia Captivate منتشر شد و درنهایت و پس از تصاحب این شرکت توسط Adobe به شکل فعلی تغییر نام داد.

🔮 این نرم افزار از بهترین راه حل های صنعتی در زمینه ی ساخت پروژه های حرفه ای بدون نیاز به نوشتن کد می باشد. 

علاوه بر امکاناتی نظیر ساخت و طراحی آسان دکمه، ضبط صدا طراحی معمولی نرم افزار تولید محتوا و عنواع آزمون های استاندارد  بانک سوالات رندوم و ... می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

- واسط کاربری بهینه سازی شده با دسترسی به نتیجه ی سریعتر

- بهره مندی از کتابخانه های پیشرفته در زمینه ی پوسته، انیمیشن، تصاویر، متن، دکمه، بازی ها و ابزارهای آماده(ویجت ها) و ...

– ساخت پروژه‌های Responsive یا واکنش‌گرا برای ابعاد مختلف صفحه‌نمایش‌ها (مناسب  پروژه‌های طراحی‌شده برای گوشی‌های همراه، تبلت و…)

– قابلیت استفاده از موقعیت‌یاب (GPS) دستگاه‌های همراه در پروژه‌ها

– امکان عکس‌برداری و فیلم‌برداری از صفحه‌نمایش در محیط‌های مختلف با تنظیمات مناسب

* البته این نرم افزار با امکان کد نویسی جاوا اسکریپت خود را به عنوان یک نرم افزار پایان ناپذیر در زمینه تولید محتوای الکترونیکی تبدیل کرده است.

🔸از معایب این نرم افزار علاوه بر حجم سنگین نرم افزار هم می توان گفت نسخه ۹ فقط به صورت ۶۴ بیتی ارائه شده است و روی ویندوزهای ۳۲ بیتی نصب نمی شود. نسخه ۸ آخرین نسخه قابل نصب روی ویندوزهای ۳۲ بیتی است.

🔶وجود شرکت بزرگ نرم افزاری ادوب به عنوان پشتیبان و طراح این نرم افزار با سابقه ی درخشان این شرکت(فتوشاپ، فلش، پریمیر و...) می تواند از مهم ترین عوامل اطمینان انتخاب نرم افزار باشد.


ارائه شده در کانال https://t.me/learn_CP



نظرات (۱)

  • علیرضا

    شما کدام نرم افزار را پبشنهاد می کنید؟ اکثر وبسایت ها روی استوری لاین تاکید دارند، علت تاکید این سایت روی کپتیویت چیست؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی